Från älven till berget.

Hej!
Tidigt i dag på morgonen så åkte vi till Avesta vi tänkte att vi skulle ta en promenad vid Älven.
Dalälven är en älv i Mellansverige som rinner från Norge och Dalarna via norra Västmanland och Uppland (Heby kommun) och sydligaste Gästrikland samt ut i Bottenhavet (Östersjön) vid Skutskär åter i norra Uppland. Dalälven är 542 km lång från källan till havet (Sveriges tredje längsta älv.

Det är kyligt i luften och det är lätt dimma så det blir nog bra bilder vid älven.
Vi kommer fram till Avesta och vi parkerar vid Lasarettet. Vi går ner till vandringsledet och till det spännande älvlandskapet.
 Det är som om man kom in i en vacker dröm när man kommer ner i vandringsleden, med stora träd och med höstens vackra färger som kan berusa ens sinne.
Vi går efter stigen som tar oss ner till älven.

Vi stannar till och njuter av det vi ser.
Det är så otroligt vackert! man ser hur dimman ligger svagt över älven jag hittar inga ord det är bara så otroligt vackert!
Vi promenerar vidare.
Dalälven med sina tillrinnande åar bildar ett öppet och vackert kulturlandskap.
Dalälvens ravinslandskap blir varmare på grund av det skyddade läget och dess strömmande vatten, vilket är en av anledningarna till att många områden kring Dalälven är utpekade som skyddsvärd natur med sin rika flora och fauna.
Vi går halvägs över bron och blickar ut över älven.
Vi går tillbaks över bron och går för att se efter om bäverhyddan finns kvar.
Och det gör den!
   I Sverige var bävern utrotad omkring 1870 och kom tillbaka under 1920-talet. Mellan 1922 och 1939 hämtades ungefär 80 individer från Norge som fördelades på 19 olika ställen. Idag förekommer arten i centrala delar av landet och längs en bredare strimma vid Norrlands kustlinje.
Vi lämnar Avesta och älven och kör mot Hedemora.
Vi ska göra ett besök vid Nibbleberget och njuta av dess mils utsikt uppe vid Vasalopp stugan.
Hedemora är den äldsta staden i Dalarna.
Vi kommer fram och parkerar och går upp mot Nibbleberget.

Vi går upp efter berget och jag kan säga att det känns i benen.
Tillslut så kommer vi upp. Vilken härlig utsikt över Hedemora!.

Det var fint där uppe på toppen av berget. Vi står där en stund och hämtar andan innan vi ska gå ner igen.
Vi går ner i från Nibbleberget och tillbaka till bilen, det är dags för oss att åka hemåt.
Det har varit en fin dag i Dalarna. Från Avesta till Hedemora med den vackra älven och berget som tog andan ur mig.
Vi ses!
 Hej så länge!

Aston - andan - avesta - bäverhydda - dalarna - dimma - fota - foto - hedemora - historia - höst - nibbleberget - norge - norrlands kustlinje - skog - steve - steves.blogg.se - toppen av berget - utflyktsmål - utrotad - vasaloppstugan - älven - äventyr

Gästriklands största gravfält.

Hej!
Igår åkte jag och Aston mot Österfärnebo. Vi körde genom Avesta och igenom Horndal sedan tog vi av mot Österfärnebo som är vårt mål.
Dragsbrogravfältet är Gästriklands största gravfält. Gravfältet är från äldre järnåldern och innehåller cirka 130 gravar, ett 30-tal är undersökta. Att det är så många gravar tyder på att begravningsplatsen använts av hela bygden.
De flesta av gravarna är flacka och uppbyggda av sten, vanligast är den runda formen.
Här finns också trekantiga gravar det går inte att säga exakt hur gamla de är eftersom man inte har hittat några föremål i gravarna utan bara brända ben. Gästriklands järnåldersgravar är ofta rika på gravgåvor. Därför är det förvånande att ingenting mer än brända ben har hittats i de här gravarna. Så man kan säga att det är ett mysterium.
Gravfältet ligger längs Ockelboåsen med Färnebofjärden på den ena sidan och Hamrefjärden på den andra. Längs åsen har det gått en väg sedan urminnes tider. Det blåser kraftigt på åsen och vindarna är kyliga men det gör oss inget. Jag är glad att vi får uppleva denna plats och Aston håller nog med för man ser hur pigg han blir av dom kyliga vindarna.
Vi går ner till Stranden.
Vilken plats! helt underbart vackert!. Aston börjar genast att gräva i sanden, och jag förstår honom, platsen väcker även känslor hos mig.
Vi sätter oss ner och blickar ut över fjorden.
Det var väldigt rogivande, vi satt där en bra stund innan vi bestämmer oss för att gå tillbaka till bilen.

Vi åker vidare, vi åker över Sandviken till Hofors. Innan Hofors så finns det en rastplats som vi har åkt förbi många gånger utan att stanna. Jag blir så fascinerad av ett gammalt torn som står där vid kanten så jag bestämmer mig för att stanna till en stund.
Det är ett vackert torn tycker jag. Vi åker vidare och kommer tillslut in till Hofors.
I utkanten av Hofors så finns ett område kallat Kolgårn. Det är en ideell förening med målsättningen att bevara och sprida kunskapen om träkolning och angränsande traditionella företeelser.
Jag älskar sådana här ställen, man får den där känslan när man var liten och byggde kojor.
Vi åker vidare mellan Hofors och Falun mitt i vildmarken så ligger Korså bruk med anor från 1842.
Ett järnbruk där det mesta är sig likt då all verksamhet var i full gång. Dom 5 stora vattenhjulen står där än, och likaså hamrarna, och kraftverket - Sveriges äldsta bevarade.
 Om man vill uppleva vildmark så är detta ställe toppen!

Ja vad kan man säga livet kan ibland vara vackert!
Vi ses, hej så länge!

Aston - Horndal - avesta - fjord - fjorden - gravar - gravgåvor - gästrikland - gästrikslands äldsta gravfält - historia - järnbruk - järnåldern - kojor - korsåbruk - steves.blogg.se - träkolning - utflyktsmål - vildmark - äventyr - österfärnebo

Nelly

Om ni klickar på en av länkarna så hjälper ni Aston och mig att komma vidare på våran resa.
Och så har dom finna kläder.