En 360Mils resa-dag tre.

 
 
 
Vi packar ihop och åker vidare.
Vi åker mot Piteå.

Piteå ligger vid östra kusten i Swedish Lappland, ett område fullt av starka kontraster. Piteå är en småstad med starka kontraster, både skärgård, hav, älvar, skogar och en fantastisk landsbygd.

Vi ska åka och fiska, så vi åker till Jävrebodarnas fiskecamp som ligger i Piteå kommun. Efter vägen så ser vi dessa gigantiska osthyvlar och självklart så måste vi stanna och fota dem.

 De sju meter höga och ett ton tunga hyvlarna är världens största osthyvlar.
Vi börjar närma oss fiskecamp.
Då var vi framme och det ska bli kul att fiska!
Man behöver inte betala för något fiske-kort utan betalar för det man får upp.
Nu är vi taggade! 
Fisken hugger men jag har för klen lina så jag bestämmer mig för att avbryta så det kostar oss inget idag, men skönt väder och en trevlig stund fick vi i alla fall.
Vi åker vidare vi åker till Öjebyn som är ett bostadsområde och en stadsdel i tätorten Piteå som tidigare utgjort en egen tätort/stad. Öjebyn är också kyrkbyn i Piteå socken.
I Öjebyn finns en kyrkstad med trästugor och en stenkyrka, Öjeby kyrka, med en klockstapel byggd under den senare medeltiden.
En kyrkstad (i äldre språkbruk kyrkostad) är en samling av stugor, kåtor eller bodar, avsedda för övernattning i samband med kyrkbesök. Kyrkstäder är framför allt kända från norra Sverige, i mindre utsträckning från Norge och Finland.
I stort sett varje socken i Norrbotten, Västerbotten, Lappland och norra Ångermanland har haft kyrkstäder, ibland bara vid sockenkyrkan men ofta även vid olika kapellkyrkor.

Kyrkbyn var speciell ,något som man inte kan sätta ord på.
Vi börjar bli hungriga, så vi åker vidare och letar efter ett bra ställe att slå läger på.
En parkering plats får duga.
 Nu lever jag min dröm!
 
 Vi åker vidare. Norrbottens Järnvägsmuseum är ett av Sveriges största järnvägsmuseer beläget i ett naturskönt område i det gamla industrisamhället Karlsvik, 6 km från Luleå.
Huvudinriktningen för museet är att bevara och att visa föremål som har anknytning till Malmbanan, men det finns även fordon, byggnader och andra föremål hämtade från olika ställen i Norrland.
Det var ett trevligt museum och kul att fota alla fordon.
Det börjar att skymma på så det är dags att åka vidare.
Kalixälven eller Kalix älv är en älv i Norrbottens län i Sverige. Kalix älv är en av de fyra stora outbyggda älvarna i Sverige, vilket innebär att den saknar vattenkraftverk. Den är 430 km lång och rinner upp i Kebnekajsemassivet Kiruna kommun, och flyter åt sydost genom Lappland, åt söder genom Norrbotten och mynnar i Bottniska vikensydost om Kalix. Avrinningsområdet är 18 130 km Älvens största vattenfall är Jockfallet
Vi åker lägst älven och efter ett par mil så ser vi dessa pjäser på en gård och vi stannar till.
Vilken samling att ha på gården ,jag tycker älven är vackrare!
En polcirkel är den yttersta latitud, räknat från Nord- respektive Sydpolen, där solen (i jämn terräng) inte går ner vid sommarsolståndet. Detta fenomen kallas för midnattssol. Den är också den yttersta linje, räknat från polen, som förbinder de punkter där man vid vintersolståndet inte ser solen stiga över horisonten. Detta kallas för middagsmörker.
Och äntligen det jag har väntat på.
. I Sverige finns fjällrenar och skogsrenar. Fjällrenen vistas i fjällregionen under barmarksperioden och i barrskogen under vintern. Skogsrenen lever i skogsregionen året om. Här i Skandinavien är renen semidomesticerad (delvis tämjd) och nyttjas både i fjäll- och skogsrenskötseln.
Renen äter olika lavar. Men renen betar också omkring 250 olika gröna växtarter. Renen är en riktig finsmakare, den väljer att beta vissa växter och betar helst det som är spädast på växten. På så vis kan den tillgodogöra sig födan lättare genom att de späda växtdelarna inte innehåller så mycket växtfibrer. Under barmarksperioden bygger renarna upp en rejäl fettreserv för att klara vintern.Renen tillhör familjen hjortdjur Cervidae, och där brukar det vara tjurarna som har horn medan korna saknar. Hornen är så kallade benkronor och fälls och växer ut på nytt varje år. Hos renen har båda könen horn och kalvarna får horn redan första sommaren. Rentjurarna använder hornen för att imponera på renkorna och skrämma iväg andra rentjurar.
Nu börjar det bli sent och vi måste hitta en viloplats.
Vi åker in på en grusväg som tar oss långt in i skogen och tillslut så kommer vi inte längre på grusvägen och beslutar för att slå läger för natten.
Jag hittar en ryggrad efter en älg och andra kropps delar.
Vi säger god natt, men vi ses imorgon igen!
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aston - historia - hyvlar - kyrkstad - ost - piteå - polcirkeln - renar - steve - steves.blogg.se - äventyr - öjebyn
2

En 360Mils resa-Dag två.

Hej!
 
God morgon!
Vår första natt i bilen, jag har sovit jätte bra! inget som störde, inga bilar som tutar inget spring i trapphuset.
Vi vaknade till det här, det är som man släpper greppet till verkligheten!
 Dag två och vi har en lång resa framför oss.
Vi sätter oss i bilen och kör in mot Sundsvall.
 Vi kör över Sundsvalls bron. Med tunga moln över oss och med regn så var vi ändå på topp.
Inte långt efter vi åkt över bron så får jag syn på ett hyreshus med skön konst som täcker gaveln.
Vi åker vidare. vi är på väg mott Hemsöfästning.
Hemsö fästning är en försvarsanläggning.
Hemsön är bergig och skogbeväxt, med höga branter. Det finns en mindre odlingsbygd i norra delen av ön. Ön ligger strategiskt placerad i Ångermanälvens utlopp och rymmer därför ett flertal militära anläggningar, bland annat Hemsö fästning.
Men först så måste vi ta färjan över till ön.
 
Värnpliktiga vid KA 5 i Härnösand gjorde fem månader av sin militärtjänstgöring på Hemsön fram till 1989 då anläggningen slutligen togs ur drift och övergick till en övningsanläggning fram till 1992.
Beslutet om fästningens uppförande togs 1914 och 1917 påbörjades det. Redan 1918 avbröts dock arbetet för att återupptas 1921 med redan beviljade medel. Den blev dock inte klar, och lades i materielberedskap 1925 fram till andra världskriget, då den färdigställdes. Den bestod av flera militära anläggningar på Hemsön, tillhörande dåvarande Kustartilleriet. Bland annat ingick två bergsanläggningar.
 
År 1989 muckade de sista värnpliktiga på Hemsö fästning och 1998 blev det ett statligt byggnadsminne.
Vi satt oss ner och tänkte på det vi hade sett.
Jag hoppas vi aldrig kommer att behöva dessa pjäser någonsin.
Nu ska vi ta färjan över till fastlandet igen, skönt.
Vi lämnar Sundsvall och följer E4an uppåt. Efter ett tag så kommer vi fram till Högakustenbron.
Högakustenbron, eller Vedabron som den även kallas, är en hängbro över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösands. kommuner, i Ådalen nära Ångermanälvens mynning vid Höga kusten. Det är en vägbro för väg E4 Bron invigdes 1997.
Torsdagen den 5 april 2007 stängdes bron för första gången sedan invigningen 1997
. Orsaken var att kraftig storm rådde, vilket bland annat föranlett att ett fordonssläp voltat över körbanorna.
 
Vi tar oss upp mot Skulleskogens nationalpark som är ett av Sveriges mest unika och fantastiska vildmarksområden och en höjdpunkt under Höga Kustenleden. På denna sträcka får man uppleva en koncentrerad kombination av det bästa av Höga Kusten, höga kustnära fjäll, djupa urskogar och skimrande kuststräckor.
Skuleskogen finns bland annat Slåttdalsberget, som delas av den karakteristiska Slåttdalsskrevan, och i söder finns Skuleberget. Totalt har Skuleskogen cirka tre mil vandringsleder och ett antal övernattningsstugor. Skuleskogen har på senare tid blivit en populär plats för vandrare världen över.
Förr i tiden var Skuleskogen ett av de mest fruktade avsnitten på vägen för de resande handelsmännen. Skuleskogen var mytomspunnet för att ha varit ett tillhåll för rövare och fredlösa. I Skuleskogen troddes också förekomsten av övernaturliga väsen och trolldom ha varit extra stor.
 
Vi gick en bit efter leden och jag kan säga som så att här stannar tidsuppfattningen. Vi hade tyvärr inte tid att gå hela, men jag kommer att återvända, och vandra dom 3milen.
 
 
Strax före Ånäset Så mötte vi denna otroliga man , Ni har säkert sett han eller hört talats om honom och hans hundar. Söndagen 11 januari i år tog han  sina tre hundar och drog iväg med en fullpackad vagn för att fotvandra genom Europa. Han berättar för oss hur snälla alla vart i Sverige och att han fått många vänner på sin resa.
Tack Amigo Paulo för du delade din historia och lycka till på din färd.
Nu måste vi leta upp någonstans att sova.
Vi säger god, natt men vi ses i morgon igen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Amigo Paulo - E4an - färja - hemsö - historia - högakustenbron - militära - skogen - skuleskogen - steve - steves.blogg.se - sundsvall - sverige - troll - trolldom - vandringsled - väsen - ådalen - ön
1

En 360mils resa- Dag ett.

 
 
 
 
Hej!
 

 

Hej! Jag och Aston har varit på en 360mils lång resa. Vi startade ifrån Västmanland och begav upp mot Lappland och vi kom ända upp till Kirunas toppar. I 9 dagar så sov vi i bilen och jag kan säga att det var bekvämare än man trodde. Nu är vi hemma igen och varje dag lägger jag ut ett nytt inlägg i bloggen till resans slut. Jag hoppas ni blir inspirerade! Varsågoda.

 

Vårt första stopp blir slottsparken i Axmar.

Axmarbruk har en slottspark utan slott och egentlig park.

Parken kommer dock inte att återfå något slott. Det gamla slottet, som egentligen var en herrgård, allmänt kallad ”slottet”, sprängde dåvarande ägaren Bergvik den i lufften Ala AB 1970.

Nu skyndar staten till parkens räddning. Här finns natur, ett välbevarat lusthus, en fungerande träkvarn från 1700-talet och en kilometerlång stenmur som omger parken.

 
Parken är – tillsammans med det som i övrigt återstår av Axmar bruk i form av hyttan och några magasin – ett arv från järnbruksepoken. Den varade från 1671 till 1927 och sammanföll delvis med Långvinds brukshistoria.
 
 
Det var fint väder och humöret var på topp.
Det var en vacker plats om jag hade mera tid så skulle jag stanna länge här!
 det är en fantastisk plats, med en slingrande engelsk park, ett lusthus, en kvarn och ett par gamla bruksbyggnader av grönsvart slaggsten
 
 
Vi lämnar denna fina plats och åker vidare, men behöver inte åka så långt förens vi stöter på detta bruk.
Axmars bruk!
 
Bruket har sina anor från 1670-talet och tillhör Järnriket Gästrikland. Under 1860-talet flyttades verksamheten till ett nytt område närmare hamnen och på platsen för det gamla bruket byggdes en engelsk park med promenadvägar och spegeldammar. Mitt i det muromgärdade parkområdet byggdes en ståtlig herrgård, allmänt kallat ”slottet”. Parkområdet är öppet för allmänheten året om.
 Utanför Axmar bruk finns en undervattenspark, Axmar Blue Park, där skeppsvrak ligger sänkta eller förlista under brukets hela verksamhet. 300 år av brukshistoria i form av fartyg finns här i vattnet utanför i en unik undervattensnatur. Axmar bruk gränsar till naturreservatet Axmar, som omfattar kusten och skärgården utanför och är Gävleborgs läns största naturreservat.
Vi bestämde oss för att åka vidare mot Axmar brygga för att få se havet!
Det var ju inte igår man såg havet precis, och Aston har aldrig upplevd havet, men det ska han få göra nu.
 Bottenhavet kallas den södra delen av Bottniska viken, och ligger söder om Norra Kvarken och norr om Åland. Bottenhavet är 350 kilometer långt och 230 kilometer brett på bredaste stället, största djupet (Ulvödjupet) är 293 meter. Ytan är 66 000 kvadratkilometer, volymen 4 340 kubikkilometer och medeldjupet 68 meter.

Jag förstod att Aston skulle älska havet!
 

 Vi åker vidare mott Ljusne.

Ljusne är vid sidan av centralorten Söderhamn den största orten i kommunen med ca 2.500 invånare. Det är havet och älven (Ljusnan) som dominerar samhället.

 På Ljusnans södra strand ligger Hyttmuséet, där man bl.a. kan se Ljusnetillverkade brandredskap och en malmkross från 1800-talet. Dessutom finns en klensmedja.

 Cirka 300 meter nedströms från Hyttmuséet finns ett gammalt valsverk bevarat som ett minne från järnverksepoken 1874 - 1932. Det är ett av Sveriges första trioverk med tre arbetsvalsar.  
 
 
Vi åker vidare.
När vi åker igenom Ljusne mott Söderhamn, så får vi syn på den här båten och självklart så stannar vi till för att ta bilder på konsten.
 
 

Tänk om man skulle sjösätta denna goding, jag undrar hur många blickar man skulle få.
 Vi åker vidare.
Vi åker in mot Söderhamn där det ska finnas ett vackert utsiktstorn.
 Oscarsborg är ett utsiktstor som ligger på Östra Berget i centrala Söderhamn och en välkänd symbol för staden.
 Utsikten från tornet, som påminner om en tysk Rehnborg, är enastående. Härifrån ser du hela staden. Tornet är 23 meter högt och är sammansatt av 35 000 tegelstenar. Utsiktsplatån, varifrån man har en vidsträckt utsikt, ligger 65 meter över havet.
Såhär såg borgen ut från begynnelsen. 
Vi åker vidare.
Vi åker mot Iggesund där vi ska besöka ett nedlagd skogs och stålindustri.
 
Redan 1572 anlades en krono såg vid Iggesunds ån. Iggesunds Bruk räknade dock sitt födelseår från 1685; det år som handelsmannen Isak Breant d.ä. fick tillstånd att anlägga ett järnbruk vid forsen. Verksamheten omfattade från början en masugn, smedja med fallhammare samt två härdar för vallonsmide. Malmen togs från Utö och Dannemora gruvor. Efter att Iggesund bränts av ryssarna 1721 köpte Handelshuset Grill i Stockholm bruket. De nya ägarna förbättrade anläggningarna och under mitten av 1700-talet upplevde bruket en storhetstid. Den ”Grillska epoken” var dock över år 1800, och under 1800-talet kom ägarna ständigt att variera.
Under 1870-80-talen genomfördes betydande nyinvesteringar vid järnbruket i Iggesund. En ny masugn, ett bessemerverk med två konvertrar, götverk, valsverk och gjuteri uppfördes. 
Nu hinner vi inte mer idag.
Vi åker mot Sundsvall för att slå läger efter vägen.
 
 
Som tur var jaktstugan obemannad, så det kändes rätt att ställa bilen intill, för att få sig en trygg sömn.
Aston och jag tackar!!

 

Vi säger god natt men vi ses i morgon igen!

 

 

 
 

 

 

 

 

1600-tal - 1700-tal - 1800-talet - 1800tal - 360mil - Aston - Axmar - Hälsingland - Ljusne - Söderhamn - borg - dalarna - hund - resa - steve - stevekanalen - steves.blogg.se - västmanland - äventyr
2